Zo behoud je je conditie in de winter

  • Zo behoud je je conditie in de winter

    Geschreven op 17 december 2021

    Fietsen tijdens de wintermaanden is niet vanzelfsprekend. Wegen liggen gladder, het is snel donker en ijskoude wind kan zelfs de meest geharde renners ontmoedigen. De gevolgen variëren van rusteloze benen tot een mindere conditie. Gelukkig zijn er veel manieren om toch te blijven trainen en de meest kille maanden van het jaar te doorstaan. Hier zijn onze tips.

    Vind je motivatie

    Allereerst is het belangrijk om jezelf af te vragen waarom je wilt blijven fietsen. Wil je gewoon je conditie behouden of heb je een bepaald doel voor ogen zoals een wedstrijd of een pittige fietsvakantie? Op basis van je doelen kan je een trainingsprogramma uitwerken. Dat zal er waarschijnlijk iets anders uitzien dan tijdens warmere periodes. Zo zal je het buiten fietsen misschien afwisselen met indoor trainen of andere sporten zoals hardlopen, hiken of schaatsen. Maar hoe de koude periode er voor jou ook uitziet, door je aan je planning te houden zal je niet hoeven inboeten aan motivatie.

    Ga veilig de baan op

    Wie voorzorgsmaatregelen neemt, kan met een gerust hart gaan fietsen tijdens de koudere periodes. Een goede fietsrit begint al bij je kledij. Kleed je niet enkel warm, maar werk met laagjes zoals een ondershirt met daarboven een windstopper of fietsjack. Zweten bij koud weer moet je vermijden als je niet ziek wilt worden. Houd je oren warm met een helmmuts om de snijdende wind te trotseren. Overschoenen houden je voeten trouwens niet enkel warm, maar zorgen er ook voor dat je schoenen schoner blijven, wat minder kuiswerk betekent na je fietstocht. Tot slot zijn handschoenen essentieel, maar zorg dat je je vingers voldoende kan bewegen om te remmen en te schakelen. 

    Maak je fiets klaar voor de rit. Of het nu schemert of gewoon zwaar bewolkt is, zorg voor voldoende verlichting en fluo-accenten. Je valt liever te veel op dan te weinig op de openbare weg. Kijk ook de technische kant van je fiets na voor je vertrekt. Check onder meer je remmen en je banden.  

    Belangrijker dan tijdens de warmere periode is het uitstippelen van een betrouwbaar parcours dat goed verlicht en makkelijk berijdbaar is. In de late namiddag er lukraak op uittrekken is geen veilig idee. Neem je smartphone mee en fiets indien mogelijk ook met een vriend of in een groepje. Als er dan iets zou voorvallen, sta je er niet alleen voor.

    Eens op de weg is extra voorzichtigheid bij het rijden een must. Matig je snelheid (vooral in de bochten) en zorg ervoor dat je steeds voldoende tijd neemt om te remmen. Natte of bevroren banen of bladeren op de weg kunnen het je anders moeilijk maken. Voor wie de mogelijkheid heeft is het tijdens de winter dan ook geen slecht idee om je koersfiets te ruilen voor je mountainbike.

    Omdat je het waarschijnlijk een stuk frisser zal hebben dan tijdens warmere maanden, kan je minder geneigd zijn om te drinken, maar een halve liter water of isotone sportdrank per uur nuttigen is altijd een goede maatstaf bij het fietsen, ongeacht de periode.

    Na de rit is het belangrijk om je fiets goed schoon te maken. Geef modder, strooizout en bladeren geen kans om zich vast te hechten aan je frame of banden. Vergeet ook nooit om je ketting weer in te vetten.

    Probeer eens andere fietsdisciplines

    Vind je je bandjes ook te dun om uren aan een stuk natte wegen te trotseren? Geen nood! De winter is een ideale periode om andere fietsdisciplines zoals veldrijden, baanwielrennen, mountainbiken of strandracen uit te testen. De wedstrijden zijn vaak kort en intensief, wat voor mindere uren in de kou zorgt. Ook zijn deze sporten laagdrempeliger omdat je het parcours op je eigen tempo rijdt. Een peloton bijhouden is hier dus niet nodig.

    Blijf binnen

    Harde regen, sneeuw of ijs op de baan? Soms is het gewoon onmogelijk om veilig op de fiets te kruipen. Als je thuis een fietstrainer of spinningfiets hebt staan of een apparaat kan gebruiken in de fitness, is dat een goede oplossing. Nog leuker is het om je eigen fiets te installeren op een speciale hometrainer zoals Tacx en met een indoor training-spel te fietsen als Zwift. Maar als je je snel verveelt bij het binnenshuis fietsen zijn nog andere manieren om fit te blijven zonder te trappen. Veel wielrenners focussen zich tijdens de donkere periode op core stability door krachttraining. Met een verscheidenheid aan oefeningen kan je je buik-, rug- en bilspieren fit houden. Denk dan aan het dagelijks doen van squads, planken, dips en push-ups. Ook yoga en pilates bevatten ideale oefeningen om je core stability te ontwikkelen. Net om die reden zijn ook sommigen van onze medewerkers er fan van, zoals je in deze foto van een van onze fietsvakanties in Mojacar kan zien. 

    Kijk alvast uit naar een zalige fietsvakantie

    Geen betere motivator in de winter dan het uitkijken naar warme, zonnige plekken om met de fiets te verkennen. En het plannen van een fietsvakantie helpt daar zeker bij! Wil je ook gemotiveerd blijven door een reis vast te leggen? Ga dan naar onze fiestvakantiepagina en kies je favoriete vooruitzicht. In de tussentijd wensen we je veel succes met je winterse trainingen.

BLIJF OP DE HOOGTE

Schrijf in op onze fietsbrief

  • Servigroup Marina Playa
  • Hotel Playa De La Luz
  • Wcup
  • Servi Group
  • Costa Almeria
  • Mojacar
  • Logo Astoria Playa
  • UCI
  • Energylab