Stretching en wielrennen: Een goede combinatie, of toch niet?

  • Stretching en wielrennen: Een goede combinatie, of toch niet?

    Geschreven op 4 november 2016

    Lenigheid is één van debasisvereisten van de sporter. Het is naast de facetten uithouding, kracht en snelheid een heel belangrijk aspect in het trainingsschema. Vaak wordt stretching vergeten, maar even vaak wordt stretching op het verkeerde moment uitgevoerd of gewoonweg verkeerd uitgevoerd. Hoe pak je dit nu het beste aan?

    Sport kent vele gezichten en niet elke sport vereist dezelfde kwaliteiten. Het spreekt voor zich dat een turnster een pak leniger zal moeten zijn dan een wielrenner. Grosso modo kunnen we de sporten indelen in drie categorieën: Sporten met hoge, gematigde en lage nood aan lenigheid.  In welke van de drie categorieën de sport thuishoort, wordt bepaald door de mate waarin de rek-verkortingscyclus van de spier aangesproken wordt tijdens het uitvoeren van de sport. Gezien wielrennen een beweging is waarin slechts weinig bewegingsuitslag mag verwacht worden buiten de standaard cyclische beweging van de onderste ledematen, kunnen we wielrennen classificeren onder de sporten met lage nood aan lenigheid. Straffer nog, te veel lenigheid leidt soms tot verminderde spierkracht, omdat in wielrennen de prestatie in grote mate wordt bepaald door de contractie van de spier en niet door de reactiesnelheid, lenigheid of elastische energieopslag – en teruggave.

    Moeten we dan helemaal niks doen aan onze lenigheid? Neen, zeker niet. In elke sport is een basislenigheid vereist, bovendien vereist ook het dagelijkse leven een zekere lenigheid. Een fietser die tijdens de vrije tijd of op een familiefeest even een balletje trapt met vrienden of met de kinderen maakt een grote kans om zich te blesseren. Ook in het mountainbiken onverwacht moeten uitklikken bij een moeilijke technische passage vereist lenigheid. Stretchen kan je dus niet zomaar achterwege te laten.

    Je kan als renner statisch gaan rekken (spier op lengte brengen in stilstaande houding) of dynamisch (einde van bewegingsbereik opzoeken in een beweging). Statisch rekken heeft vooral effect op de lengte van de spieren terwijl dynamisch rekken zijn effecten heeft op de pezen. Beide zijn ok en het is best om deze afwisselend per training uit te voeren (niet samen in 1 training!). Sport vereist namelijk vooral een dynamische lenigheid en dan is statisch rekken niet altijd voldoende, het belemmert bovendien ook licht de doorbloeding van de spier tijdens de stretch zelf. Wees steeds voorzichtig met dynamisch rekken. Probeer niet zomaar een spagaat in sprong uit te voeren als je met moeite een spreidstand op de grond aankan…

    Geef stretching ook de aandacht die het verdient. Ga niet zomaar rap eens rekken voor of na een training.
    Stretching vereist tijd en concentratie en is geen aanhangseltje van een training. Enkele tips:
    - Zorg dat je steeds opgewarmd bent voor je stretcht
    - Stretch nooit na een intensieve of heel lange training
    - Lichte rek voelen is ok, pijn bij het stretchen betekent dat je te ver gaat
    - Hou elke stretch 15-tal seconden aan (statisch) en doe 2 reeksen
    - Voer 15 herhalingen uit (dynamisch)
    - Stretch een 3-tal keer per week voor onderhoud van de lenigheid.
    - Stretch nooit voor een explosieve inspanning (sprintnummer, piste, cross)
    - Varieer in je oefeningen

    Stretching is dus ook voor wielrenners een belangrijk deel van de training, maar hoeft ook niet het focuspunt van je schema te worden, gezien het creëren en onderhouden van basislenigheid het belangrijkste is. Hou vooral de tips in het oog en zorg dat je lenigheid niet in het vergeethoekje wordt geduwd tijdens de voorbereidings- of wedstrijdperiode.

    Meer vragen over dit onderwerp kunnen steeds doorgemaild worden naar matthias.boetens@pulso-preventielab.be of kom gewoon langs op een van onze infosessies over training deze winter bij het Pulso Preventielab.

    Matthias Boetens
    Cycling & Running coach
    Pulso-preventielab


BLIJF OP DE HOOGTE

Schrijf in op onze fietsbrief

  • KBWB
  • Wielerbond Vlaanderen
  • Servigroup Marina Playa
  • QM Sports Care
  • High 5
  • Ladies Fun Sports
  • Eddy Merckx
  • Maretours
  • Hotel Playa De La Luz
  • Servi Group
  • Costa Almeria
  • Mojacar